Prihlásiť sa |
![]() |
Položiek v košíku: 0 |
Čiastka: 0 € |
Zdroj: motoride.sk
autor: Tomáš Hajduch
Od momentu, kedy som sa prvýkrát odviezol na KTM Duke 390, ho považujem za jeden z najlepších malorážkových naháčov, aké som kedy jazdil. Pre rok 2017 bol ešte vylepšený a dostal komponenty, ktoré mu môžu závidieť aj mnohé "dospelé" biky... Aký je nový malý vojvoda?
V skratke: verný svojmu menu :-) Od prvého momentu zaujme. Dizajnovo akoby z oka vypadol vlajkovej lodi, beštii menom Super Duke R. Oranžovo lakovaný rám s bielym podsedlovým rámom, všetko krásne pozvárané rúrky, odhalené oku diváka. Mňam... Predné svetlo sa nielen podobá, ale rovnako je plnohodnotne vybavené technológiou LED, a to ako denné svietenie, tak aj hlavný svetlomet.
Motor prešiel drobnými úpravami, aby vyhovel novej norme Euro4. Rovnaký výkon pre mladých s vodičákom A2 (44 k, resp. 32 kW pri 9 000 ot.), ale menej emisií, a sľubuje menšiu spotrebu. V sérii je antihop spojka a elektronický plyn, takže aj mladý jazdec sa dostáva k moderným technológiám, ktoré boli donedávna len v top bikoch. Prepracované bolo aj sedlo jazdca i spolujazdca.
Nový je aj väčší predný kotúč s priemerom 320 mm oproti 300 u predchodcu. Brzdová a spojková páčka sú teraz nastaviteľné. Brzdy sú stále BYBRE (By Brembo), vpredu je radiálne montovaný strmeň. Veľkým prekvapením je použitie plne farebnej TFT prístrojovky, ktorá mení farbu podľa otáčok motora. Táto vychytávka sa len teraz pomaly dostáva do prémiových modelov značiek a KTM je rozhodne prvá, ktorá ho dala aj do entry modelu (690 Duke dostal TFT v roku 2016, Super Duke a Super Adv v 2017).
Prístrojovka je perfektne čitateľná, automaticky sa prepína medzi denným a nočným módom. Je trochu menšia ako na Super Duke alebo Super Adventure, ale na naháča tohto rozmeru perfektne pasuje. Ovládanie je úplne rovnaké ako na veľkých KTM, na ľavej rukovati pribudol smerový ovládač. Aj menu je organizované rovnako, teda ja som bol v ňom ihneď doma. Za príplatok je možné dokúpiť KTM My Ride - teda možnosť spojiť prístrojovku so smartfónom a ovládať tak prehrávanie audia alebo prijímať hovory.
Duke 390 má v sérii povinné ABS, ale čo naozaj poteší je, že je nielen vypínateľné, ale má aj režim Supermoto, pri ktorom si môžeš zadnou brzdou bez problémov blokovať zadné koleso. Proste chuligán pre mladých ako sa patrí...
Po prvom naskočení do sedla jazdec presne vie, že sedlá Duka. Posed športový, ale vhodný aj do mesta. Jazdec jasne sedí na biku, nie v ňom, a prvý dojem po rozbehu je jasný - ľahkosť a agilita. To je Duke. Výkon motora je limitovaný tým, čo povoľuje zákon pre vodičáky A2, ale 390 aj v tomto vyniká. Výkon musí začínajúcemu jazdcovi pripadať naozaj viac ako dostačujúci, ale čo je najlepšie, aj skúsený jazdec si vie na tomto biku užiť neskutočnú zábavu. Pre mňa je Duke 390 najlepším stelesnením porcie zábavy, ktorú môžete dostať za peniaze!
Ak by som si ja vo svojich moto začiatkoch mohol vybrať bike na cestu, bol by to Duke. Pretože má všetko na špičkovej úrovni a dokáže jazdcovi perfektne odovzdať to, o čom motorkovanie je. Je neuveriteľne ľahký, perfektne sa ovláda a naklápa. V tomto smere kruto dýcha na krk aj svojmu väčšiemu bratovi 690, ktorý má síce o dosť väčší výkon, ale malý vojvoda by sa s ním mohol kľudne pustiť do súboja.
Podvozok je od značky WP, vpredu USD vidlica, vzadu nádherná odlievaná kyvka a centrálny tlmič WP. Podvozok síce nie je nastaviteľný, ale kto by to v tejto cenovej kategórii a pri tejto cieľovej skupine aj čakal. Podvozok je pri sólo jazde (so spolujazdcom som nešiel) na rozbitých mestských cestách perfektne čitateľný a aj pomerne komfortný. Brzdy? Čo dodať - takto dimenzovaná brzdná sila na takomto biku? Proste mokrý sen tínedžera. A to všetko pod kontrolou systému ABS s možnosťou vypnutia aj módu Supermoto.
Duke ma jazdou tak zaujal, že vám poviem, že tú prístrojovku som si ani nevšímal. Ono je to asi fajn, a pre mladých aj trendy mať tam niečo také, ale keď vás jazda baví, takéto prkotiny idú bokom. Prístrojovka má kopu informácií, je dobre čitateľná, ale asi najlepším dôkazom fun faktoru Duka je to, že mi to bolo úplne ukradnuté. Proste som si neskutočne užíval jazdu na ľahkom a svižnom biku.
V malorážkovom naháčovskom sektore sa niekoľko konkurentov veru nájde. Treba povedať, že KTM má z nich okrem Hondy CB500F najväčší motor. Všetci konkurenti sú stavaní na vodičáky A2. Začnem s BMW G 310 R, ktoré ponúka cca 10 koní aj Nm menej ako Duke, a to pri porovnateľnej hmotnosti a pravdepodobne aj zábavnosti. Bavorák sa môže tiež pochváliť USD vidlicou, dobrým podvozkom a dizajnom. Kawasaki Z 300 má aktuálne 296-kubíkový dvojvalec, ktorý má len o 4 kone (a 10 Nm) menej ako Duke. Výhodou môže byť práve ten dvojvalec, z čoho však pramení aj trochu nadváhy. Tu treba povedať, že nedávno bola predstavená nová Ninja 400, ktorá bude parádnym konkurentom, keď sa jej motor dostane aj do naháča. Yamaha MT-03 má z doteraz spomenutých výkon k Dukovi najbližšie, a tiež má vo svojich útrobách dvojvalec. Na záver spomeniem Hondu CB500F, ktorá hodne vyčnieva kubatúrou, a tak nečudo, že je naladená presne na 35 kW a má najvyšší krútiak.
Všetci traja konkurenti z Japonska majú spoločné to, že sú dvojvalce, nemajú USD vidlicu, a len Honda má LED svetlo. Žiadny konkurent nemá veci ako farebnú prístrojovku alebo vypínateľné ABS. Cenovo sa všetky pohybujú v rozmedzí 5 000 až 5 500 eur.
Duke 390 stojí 5 450 eur. Je to tak zábavná mašina, že mi vždy napadne, že by som si ho vedel predstaviť aj ako bike na každý deň. Síce nepomerne nepraktickejší ako skúter na dochádzanie do práce, ale zato neskutočne zábavný. Akurát sa obávam, že by som cestou do alebo z roboty najazdil aj 100 km... Alebo viac?
dizajn, rám, moderné komponenty (LED svetlá, TFT), vypínateľné ABS, cena | že ho nevyrábali, keď som ja začínal |
Zdroj: www.motoride.sk
Text: Tomáš Hajduch - Awia (výška a hmotnosť: 182cm, 76 kg)
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, janciii